خانه اندروید

800 ساعت آموزش اختصاصی

بیش از 30 هزار دانشجو

آموزش های پروژه محور

مطالب پیشنهادی حتما مشاهده کنید :

کاربرد واحد های اندازه گیری dp و فونت sp اندروید استودیو

کاربرد واحد های اندازه گیری dp و فونت sp اندروید استودیو

کاربرد واحد های اندازه گیری dp و فونت sp اندروید استودیو

آموزش dp و sp واحد اندازه گیری

اندازه گیری dp و فونت sp ، عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما دوستان خانه اندروید قصد داریم آموزش جدیدی و تکمیلی رو راحب dp و sp ارائه بدیم . سوالی که توی ذهن تمامی افراد وقتی برای اولین بار با اندروید استودیو کار می کنند پیش می آید اینکه  وقتی می خواهید عرض و ارتفاع و یا مارجین به دکمه ها و اشیاهای داخل اکتیویتی بدید باید از واحد dp استفاده کنید و این واحد مخفف کلمه Density-Pixels هست که یک واحد اندازه گیری دقیق برای گوشی اندروید است و اینکه چرا دقیقا از این واحد اندازه گیری اندروید استودیو و یا گوگل استفاده میکنند رو در فیلم آموزشی خدمت شما ارائه دادیم.

فونت سایز Scale_Pixels :

Scale_Pixels مخفف sp که برای فونت سایز استفاده می شود در برنامه نویسی اندروید بسیار هوشمند عمل می کند زیرا با تغییر فونت گوشی شما واکنش نشان می دهد و سایز فونتی که شما تنظیم کردین در بخش تنظیمات گوشی با توجه به اون واکنش نشان می دهد و سایز فونت بزرگ و یا کوچیک می شود.

توضیح این قسمت رو در قالب فیلم آموزشی اندروید استودیو آماده کرده ایم که خدمت کاربران گرامی سایت خانه اندروید تقدیم می کنیم تا بهتر با دو  واحد اندازه گیری dp و فونت sp آشنا شوید.

اما فیلم  آموزشی دیگری هم برای هرچه بهتر یادگیری این قسمت خدمت شما دوستان پیشنهاد می دهیم : 

فیلم آموزش استفاده dimens.xml اندروید استودیو

فیلم آموزش استفاده از WebView اندروید استودیو 

لطفا دقت کنید که سایت خانه اندروید برای هر کدوم از آموزش هایی که ارائه می دهد فیلم آموزشی همان قسمت رو تهیه می کنه و خدمت شما دوستان عزیز ارائه می دهیم و از این بابت لطفا فیلم های آموزشی رو دانلود کنید تا بهتر متوجه شوید.

لطفا فیلم آموزشی رو هم ببنید برای توضیحات بیشتر :

کاربرد واحد های اندازه گیری dp و فونت sp اندروید استودیو          حجم فایل ۳۵ مگابایت

پسورد فایل فشرده : homeandroid.ir

موفق باشید.

خانه اندروید

درباره نویسنده

جواد محمدی هستم بنیان‌گذار سایت خانه اندروید در خدمتون هستیم با آموزش و مفاهیم برنامه نویسی اندروید-نزدیک به 10 سال هست در حوزه برنامه نویسی فعالیت می کنم. مسلط به kotlin,java,flutter,php هستم . در خانه اندروید دانستی های خودم را در اختیار تمامی علاقمندان به برنامه نویسی قرار میدم.تشکر از اینکه خانه اندرورید رو دنبال می کنید.

قبل از ارسال دیدگاه

  • قبل از ارسال دیدگاه: لطفا دیدگاه خودتون رو فقط در مورد این مطلب بنویسید.سپاسگزارم.

    دیدگاه های طولانی نادیده گرفته می شوند لذا دیدگاه خودتان را در دو خط خلاصه کنید.

    دیدگاه های که شامل توهین یا متن توهین آمیز اصلا تایید نمی شود.

    به دیدگاه های بی نام و نشان که ایمیل فیک و نام فیک وارد می کنند پاسخ داده نمی شود

2 دیدگاه

  1. حسین گفت:

    سلام بر شما دوست گرامی . تو نسخه Android Studio 2.3.3 تغییراتی در این بخش به وجود اومده . دو تا دکمه بالای محیط Design داریم به نام Infer Constraint و Clear Constraint و اگر شما از dp هم استفاده کنی ولی دکمه Infer رو نزنی ، اون اتفاقی که شما گفتی رخ میده و المان ها جا به جا می شوند . عجیب تر این که موقع اجرا ، همه المان ها در یک گوشه جمع می شوند (خودم چند روزی درگیر این مشکل بودم .) . اگر شما از px استفاده کنی و دکمه Infer رو هم بزنی ، همه المان ها سر جای خود می مانند و متناسب با اندازه تصویر ، تغییر می کنند و موقع اجرا هم مشکلی پیش نمیاد . در واقع شما بعد از طراحی کامل محیط Design ، با زدن دکمه Infer ، المان ها رو ثابت می کنید و این خاصیتی که گفتید تقریبا برای dp و px بی تاثیر شده . البته هنوز هم واحد پیش فرض dp هست و اگر از px استفاده کنید ادیتور برنامه همون dp رو پیشنهاد می کنه .
    در مورد sp توضیح شما کاملا درسته و اگر به جای sp از px استفاده کنیم با بزرگ کردن فونت دستگاه ، دیگه فونت مورد نظر ، بزرگ نمیشه .
    از آموزش های خوبتون هم واقعا متشکرم . تفاوت این واحد ها رو نمی دونستم .